FROM THE BLOG

Yayıncılar mobil cihazlara odaklanıyor

ABD’deki bir araştırma, çok da sürpriz olmayan ancak dünyadaki değişimi net şekilde ortaya koyan bir sonuçla karşımıza çıktı: İnsanlar artık yayıncılık endüstrisini mobil cihazlarından takip ediyor.

Kitap, gazete, dergi gibi klasik yayıncılık ürünleri, tarihin gelişiminde önemli bir rol oynadılar, şüphe yok. Ancak artık kağıt baskı formatının günden güne kan kaybettiğini, onun yerine dijital yayıncılığın güç kazandığını görmeyen de kalmadı. Fakat dijital yayıncılık alanında da ibrenin mobil cihazlara dönüyor olduğunu artık net şekilde görebiliyoruz.

Mobil cihazların küçük ekranları nedeniyle dijital yayıncılık ürünlerini “tüketmeye” uygun olup olmadığını tartışanlar bir kenarda dursun, okurlar çoktan cep telefonları ile gazete, dergi okumaya alıştı. comScore’un araştırmasına göre ABD’de dijital medyadaki içeriğin üçte ikisi artık mobil cihazlar tarafından tüketiliyor. Bu yeni veri, artık gazete, dergi, TV hatta radyo gibi yayıncılık alanında faaliyet gösteren içerik üreticilerinin stratejilerini mobil cihazlara göre şekillendirmesi gereğini doğuruyor.

ABD’de mobil cihazlar üzerinde 1 ay içinde 779 milyar dakika içerik tüketilirken, PC’lerde tüketilen dijital içeriğin boyutu sadece 551 milyar dakikada kaldı.

Bu oranın kısa sürede iki katına çıkması da mümkün. Sonraki yılın raporunda mobil sistemlerde 1 milyar dakika içerik tüketilirken PC’lerin 300-400 milyar dakikaya düşmesi sürpriz olmayacak çünkü hem akıllı telefon kullanımı hızla artarken hem de mobil cihazlar için içerik üreten yayıncıların sayısı artacak. Üstelik, 4G teknolojilerinin daha da yaygınlaşması, içerik tüketimin hızlandıracak.

Mobil alanda büyümek isteyen dijital içerik üreticilerinin Facebook Instant Article, Snapchat Discover veya Twitter Moments gibi, içeriklerini doğrudan sosyal medya kullanıcılarına ulaştırabilecekleri platformlarda görünmek için birbirleriyle yarışa girdikleri de göze çarpıyor. Daha kısaca söylemek gerekirse, medya artık cepten takip ediliyor ve klasik yayın araçları etkisini kaybetmeye başlıyor. Bu gelişme de mobil cihazların ne kadar güçlü olduğunu ortaya koyuyor.

Gartner’ın 2015 akıllı telefon satış rakamlarına göre, 2014 yılında 1,24 milyar adet olan telefon satışları, 2015’te 1,42 milyar adede yükseldi. Bu rakama tabletler dahil değil. Dolayısıyla, her yıl 1-1,5 milyar adet mobil cihazın satıldığı bir dünyada, yayıncılık sektörünün de mobile odaklanmasının zamanı gelmişti. Ancak mobil cihazlar dünyanın en güçlü mecrası haline dönüşürken bu cihazların içeriği gösterme konusundaki farklı standartlarının da içerik üreticilerinin canını sıktığını kabul etmek gerekiyor. HTML5 teknolojisi sayesinde, içeriklerin farklı cihazlarda farklı şekilde görünmesi veya çalışmaması ya da çalışmaması gibi sorunları bir nebze geride bıraksak da, bence artık iOS, Android, Windows platformlarının da ortak bazı standartlarda anlaşması gerekiyor. Kaldı ki, çok popüler olmadıkları için isimlerini saymadığımız başka mobil işletim sistemleri de fırsat bulsalar piyasayı ele geçirmek için tüm çabalarıyla çalışıyorlar. İşletim sistemleri ve onların dayattıkları standartlar ayrışıp dallandıkça, içerik üreticileri için her platforma ayrı içerik veya arayüz geliştirme ve işletme maliyeti de artıyor.

Bakalım teknoloji devleri bir masaya oturup, daha önce HTML5 üzerinde anlaşabildikleri gibi, bugünün veya geleceğin can sıkan ayrışmaları hakkında da ortak bir noktada birleşebilecekler mi?

Kaynak: http://bit.ly/1Ou1c49

Leave a comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir